Peter Iskenderov. Ανώτερος ερευνητής στο Ινστιτούτο Σλαβικών Σπουδών της RAS, Διδάκτωρ ιστορικών επιστημών, μέλος των διεθνών παρατηρητών ΜΙΑ «Η Ρωσία σήμερα»....
Στρατηγικό Ίδρυμα Πολιτισμού
Αρχή [1]
Η επιτυχής υλοποίηση του σχεδίου για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου της Τουρκικής ροής
είναι μόνο ένα από τα στοιχεία της διαδικασίας ενίσχυσης της θέσης της Ρωσίας στην παγκόσμια αγορά φυσικού αερίου. Εξίσου σημαντική είναι η αρχή των παραδόσεων των Ρώσων παραγωγών υγροποιημένου φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών, που προσπαθούν να προωθήσουν το δικό τους LNG- ΥΦΑ τα τελευταία χρόνια.
Το πετρελαιοφόρο Gaselys που ανήκει στη Γαλλική εταιρεία Engie με ρωσικό ΥΦΑ πρόσφατα έφτασε στο τερματικό σταθμό επαναεριοποίησης Everett στην περιοχή της Βοστώνης. Αυτό ήταν το πρώτο σε τρία χρόνια προμήθειας Ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η πηγή εφοδιασμού είναι το προϊόν του ρωσικού σχεδίου για την παραγωγή, την υγροποίηση και την προμήθεια φυσικού αερίου, το Yamal LNG. Οι λόγοι για την αντιπροσωπευτική συναλλαγή με τον τερματικό σταθμό Everett σε συνέντευξή του το Bloomberg στις επιχειρηματικές ειδήσεις εξηγεί απλά, η «αυξημένη ζήτηση» για το φυσικό αέριο στην Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ.
Όπως σημειώνεται από το Bloomberg, αυτή η παροχή αποδεικνύει την εμφάνιση μιας νέας πηγής καυσίμων για το βόρειο-ανατολικό διάδρομο των ΗΠΑ, όπου οι τιμές του φυσικού αερίου έχουν εκτοξευθεί στα ύψη λόγω του ασυνήθιστα ψυχρού χειμώνα. Μια παρόμοια εκτίμηση έγινε στην ομιλία του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ στο Νταβός, από τον Ρώσο Υπουργό Ενέργειας Αλέξανδρο Νόβακ. Σύμφωνα με τον ίδιο, η προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη Σιβηρία στις Ηνωμένες Πολιτείες μιλά για το σχηματισμό της παγκόσμιας αγοράς ΥΦΑ.
Και τον Φεβρουάριο, οι Αμερικανοί περιμένουν την άφιξη του δεύτερου δεξαμενόπλοιου με υγροποιημένο φυσικό αέριο από τη Ρωσία με το πλοίο- Provalys – από το γαλλικό λιμάνι της Δουκέρκης. Μια ακόμη παρτίδα ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου θα φορτωθεί στο πλοίο. Εκτιμώμενη ημερομηνία άφιξης του δεξαμενόπλοιου Provalys στην Βοστώνη – 15 Φεβρουαρίου. Η εταιρεία Engie αγόρασε αυτό το φορτίο πριν από τη χειμερινή περίοδο, αναμένοντας ότι η ζήτηση υγροποιημένου φυσικού αερίου θα είναι υψηλότερη από το προβλεπόμενο.
Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες, τοποθετώντας τον εαυτό τους στην παγκόσμια αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου ως σημαντικός παίκτης προσπαθούν να πείσουν τους Ευρωπαίους να εγκαταλείψουν την αγορά του φυσικού αερίου από τον αγωγό που έρχεται από την Ρωσία για χάρη των Αμερικανικών πρώτων υλών οι ίδιοι είναι ο εισαγωγείς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Κατά τη διάρκεια των τριών τελευταίων ετών, οι Αμερικανοί αγοράζουν υγροποιημένο φυσικό αέριο στο Τρινιντάντ και Τομπάγκο, αλλά οι κλιματικές συνθήκες (άνευ προηγουμένου παγετοί και βαρύ χιόνι σε ολόκληρη την ανατολική ακτή της Βόρειας Αμερικής) και η αύξηση των εθνικών ενεργειακών αναγκών υποχρέωσε τις Ηνωμένες Πολιτείες να αυξήσουν τις αγορές – συμπεριλαμβανομένης και της Γαλλικής εταιρείας Engie, που ενεργεί για την παγκόσμια αγορά φυσικού αερίου.
Προωθώντας τις δικές τους πρώτες ύλες στην Ευρώπη, οι Αμερικανοί καταφεύγουν σε άμεση πολιτική πίεση στους Ευρωπαίους, απαιτώντας να απενεργοποιήσουν την αλληλεπίδρασή τους με τη Ρωσία. Ειδικότερα, ο Υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Rex Tillerson στο τέλος των συνομιλιών του που πραγματοποιήθηκαν πρόσφατα με τον νέο πρωθυπουργό της Πολωνίας Mateusz Moravetsky και πάλι μίλησε κατά του σχεδίου για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου «Nord Stream – 2» « γιατί θα υπονομεύσει την ασφάλεια και τη σταθερότητα της Ευρώπης».
Εν τω μεταξύ, η ιστορία έχει δείξει από την αρχή των παραδόσεων του Ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου στις Ηνωμένες Πολιτείες, η θέση των Αμερικανών στον τομέα της ενέργειας είναι ευάλωτη – ειδικά με φόντο τις κορυφαίες ρωσικές εταιρείες που σχεδιάζουν να αυξήσουν την παραγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Συγκεκριμένα, όπως δήλωσε στο παγκόσμιο οικονομικό φόρουμ στο Νταβός, ο Αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της PJSC «NOVATEK» Denis Khramov, η εταιρεία σκοπεύει να μειώσει το κόστος κατασκευής νέου εργοστασίου ΥΦΑ προκειμένου να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα των ρωσικών πρώτων υλών. Μιλάμε για την κατασκευή του εργοστασίου «Αρκτικ LNG 2» στα ύδατα της θάλασσας Kara, όπου η χωρητικότητα της χερσονήσου Gydan θα είναι 18,3 εκατομμύρια τόνους ΥΦΑ ετησίως. Η χρήση νέων λύσεων μηχανικής σε αυτή τη μονάδα θα μειώσει το κόστος παραγωγής κατά περίπου το ένα τρίτο
«Οι τεχνικές μας λύσεις θα οδηγήσουν στο γεγονός ότι εκτός από το πολύ χαμηλό κόστος παραγωγής και εξερεύνησης θα μπορέσουμε να πετύχουμε το κόστος στόχου για την υγροποίηση κάτω από 2 δολάρια ανά εκατομμύριο βρετανικές θερμικές μονάδες (MBTU)» – δήλωσε ο Denis Khramov.
Τα λειτουργικά έξοδα για την υγροποίηση του φυσικού αερίου στην Yamal LNG, σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων Vygon Consulting, είναι περίπου 2,85 δολάρια ανά MBTU. Για να επιτευχθεί σχεδόν μια μιάμιση φορά μείωση του κόστους κεφαλαίου για την κατασκευή του εργοστασίου και ως εκ τούτου το κόστος της υγροποίησης, η NOVATEK βασίζεται στη χρήση της κατασκευής νέας τεχνολογίας.
Το«Arctic LNG-2» θα πρέπει να τοποθετηθεί σε μια ειδική πλατφόρμα από σκυρόδεμα, η οποία μαζί με τις μονάδες υγροποίησης θα κατασκευαστεί σε ένα ναυπηγείο στο Μουρμάνσκ, Kola.
Ως αποτέλεσμα, μόνο το Κατάρ θα είναι σε θέση να ανταγωνιστεί με τις ρωσικές προμήθειες στην παγκόσμια αγορά του ΥΦΑ. Επί του παρόντος, το ελάχιστο κόστος των προμηθειών ΥΦΑ στην Ευρώπη μεταξύ των κυριότερων παραγωγών είναι ακριβώς το Κατάρ – 3,19 δολάρια ανά εκατομμύριο συμβατικές βρετανικές θερμικές μονάδες. Το κόστος του υγροποιημένου φυσικού αερίου από το εργοστάσιο υγραερίου Yamal είναι 3,83 δολάρια ανά MBTU. Η εισαγωγή νέων τεχνολογιών από την NOVATEK στην κατασκευή και λειτουργία του «Arctic LNG-2» θα μειώσει το κόστος μεταφοράς, λαμβάνοντας υπόψη το κόστος μεταφοράς σε 2,98 δολάρια ανά MBTU.
Για λόγους σύγκρισης, το κόστος του Αμερικανικού LNG για την Ευρώπη με ναυτιλία στο τερματικό Sabinc Pass στο Χιούστον είναι $ 6,83 ανά MBTU.
Όπως λένε, αισθανθείτε τη διαφορά.
Η εξέλιξη της κατάστασης με την προσφορά Ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου στις Ηνωμένες Πολιτείες καταδεικνύει την πλάνη των προσπαθειών αρκετών ευρωπαϊκών χωρών να εκτοπίσουν το ρωσικό αέριο αγωγών, αντικαθιστώντας το με το αμερικανικό υγροποιημένο αέριο. Όπως δείχνουν οι υπολογισμοί, οι ήδη προμήθειες με δεξαμενόπλοια του αμερικανικού υγροποιημένου φυσικού αερίου σε τερματικούς σταθμούς στην Πολωνία και τα κράτη της Βαλτικής όσον αφορά τις τιμές χάνουν από τις ρωσικές προμήθειες αγωγού αερίου περίπου 30-40 δολάρια ανά χίλια κυβικά μέτρα.
Ταυτόχρονα, οι ασιατικοί καταναλωτές είναι πρόθυμοι να πληρώσουν για το ΥΦΑ από Αμερικανικές ή ρωσικές εγκαταστάσεις ακριβότερα από τους Ευρωπαίους. Σε περίπτωση επιπλοκών των καιρικών συνθηκών στις ΗΠΑ, όπως συνέβη αυτό το χειμώνα στην ανατολική ακτή, η τιμή του υγροποιημένου φυσικού αερίου στις αμερικανικές περιοχές ξεπερνά τους ασιατικούς δείκτες. Ως εκ τούτου, τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγραερίου μεταβάλλουν τη διαδρομή από την Ασία προς τις Ηνωμένες Πολιτείες, όχι όμως και στην Ευρώπη, η οποία γεωγραφικά, καθώς και όσον αφορά τους δείκτες υποδομής και τιμών, παραμένει σε αλληλεπίδραση με τις προμήθειες των ρωσικών αγωγών.
Φωτογραφία: lngworldnews com
https://www.fondsk.ru
tokoutsavaki.blogspot.gr